Digi.no har i dag en sak om 2 uidentifiserte bloggere som mener de fortjener bloggerlønn. Argumentet er at “hun hver uke har cirka 150 lesere innom sin blogg, og at tallene øker hver uke”. Hun mener også at en eventuell “bloggerlønn” vil rettferdiggjøre all den tiden hun bruker på bloggen.

Statens stipend og garantiinntekter for kunstnere tildeles yrkesaktive kunstnere som gjennom noen års virksomhet har ytt en kvalitetsmessig verdifull innsats. Mener disse bloggerne at de faktisk faller under denne kategorien? For de er vel inneforstått med hva kunstnerlønn innebærer?
Statens kunstnerlønn ble først utdelt til Bjørnstjerne Bjørnson i 1863, og 3 år senere ble den tildelt Henrik Ibsen. Statens garantiinntekt for kunstnere erstattet begrepet kunstnerlønn i 1960 og i 2005 var det 635 kunstnere som ble tildelt denne støtten. Jeg forstår at denne tildelingen, men jeg kan ikke fatte å begripe at bloggere mener de fortjener det.
Jeg kan kanskje forstå at de selv mener at de yter en “kvalitetsmessig verdifull innsats”. Men å søke om kunstnerlønn blir for meg som å sammenligne sitt eget verk (i dette tilfellet, blogg) med anerkjente kunstnere, forfattere og musikere. For å ta et eksempel har Regissør og forfatter Vibeke Løkkeberg blitt avslått støtteordningen flere ganger.
Så til spørsmålet mitt; Hvem er egentlig disse 2 bloggerne? Vet om noe, eller har du selv søkt? Skriv i så fall noen ord i kommentarfeltet under.
Hvis du selv vil søke på kunstnerstipendet, spør du etter søknadskjemaet ved å sende en mail til kunstnerstipend@kulturrad.no. Lykke til.
mvh, Lucas Locke
Tags: Blogg, bloggere, kunstnerlønn, stipend

mai 23rd, 2008 at 13:41
Lurer jeg også på. Å søke lønn på grunnlag av 150 lesere i uken syns jeg var litt tynt. Jeg har denne måneden hittil hatt over 5000 lesere i snitt hver uke. Men bloggere fortjener å få lønn. De som virkelig legger tid og arbeid i bloggen (som meg, og mange andre) fortjener så absolutt å få lønn for all tiden som går med til bloggingen. Men, tviler på gamle Norge skjønner nødvendigheten av dette enda. Vi vet jo knapt hva blogging er for noe. Så i mellomtiden må man nok gjøre som meg - sørge for sine egne annonseinntekter selv, og la det være lønn nok. Så går det jo an å håpe at tidene vil forandre seg.
Sindres last blog post..Hvordan oppnå større og større suksess
mai 23rd, 2008 at 15:42
Var ikke meg, for jeg hadde bare 95 unike lesere forrige uke ifølge Ratix.
Men burde neste ha større behov for bloggerlønn jeg da, for det blir jo ikke noen annonsekroner av slike lesertall…
mai 23rd, 2008 at 20:50
«De som virkelig legger tid og arbeid i bloggen (som meg, og mange andre) fortjener så absolutt å få lønn for all tiden som går med til bloggingen»
Det samme kan vi vel kanskje si om de som legger puslespill?
Lasse G. Dahls last blog post..Semifinale MGP 2008 II
mai 23rd, 2008 at 21:59
Virker som du bør utvide tankegangen din litt hvis du mener det. Spør deg selv: Hva bidrar en puslespill-legger med av verdi til omverdenen, ved å legge puslespill? Og hva bidrar jeg og mange andre bloggere med av verdi til våre faste lesere når vi skriver i bloggen? Jeg får et veldig forskjellig svar i hvert fall.
Sindres last blog post..Hvordan oppnå større og større suksess
mai 24th, 2008 at 01:19
Man kan diskutere mye om hvilken verdi en norsk blogg gir omverden, men jeg er overbevist om at Sindre sin blogg gir veldig mye til mange mennesker.
Jeg er allikevel uenig at det skal vurderes kunstnerlønn (bloggerlønn) til norske bloggere. Hittil gir ikke de norske bloggene nok til det norske samfunnet, og ikke minst, den norske stat. Det gir ikke nok anseelse og prestisje.
Jeg ser derimot ikke bort ifra at det kan skje i fremtiden.Da vil det sannsynligvis ikke ha noe som helst med lesere å gjøre. Hittil er det vel ikke et land i verden som har gitt en lignende støtte til en blogger?
mvh, Lucas
mai 24th, 2008 at 11:30
Dere må da få mer enn nok lønn med all den jævla reklamen dere har på siden. PS: Leste ikke hva du har skrevet. Ble for distrahert av all reklamen.
- Hei
mai 24th, 2008 at 11:56
Kanskje du skulle gjort det?
mai 24th, 2008 at 12:40
I og med at det bare er drøyt 600 mennesker som mottar denne kunstnerlønnen, er nåløyet for å få denne lønnen ganske trangt.
Dette betyr ikke at bloggere skal “utestenges” fra å få kunstnerlønn, men jeg tror at bloggmediet fortsatt ikke har greid å etablere seg godt nok her i Norge at staten vil gi ut kunstnerlønn ennå.
Selvfølgelig håper jeg at det ikke er slik staten vurderer det, men jeg er litt redd for det.
mai 24th, 2008 at 14:12
Unnskyld, men disse menneskene lider virkelig av vrangforestillinger. Jeg har to blogger, hvorav den ene har omkring 400 000 unike brukere innom i løpet av et år, og den andre, som jeg nesten aldri skriver i (på norsk) har flere enn de 150 nevnte.
Fortjener jeg kunstnerstipend for noen av dem? Ikke på en kald dag i helvete? Fortjener jeg å leve av det jeg har skrevet i dem? Absolutt ikke. Blogging er ikke kunst. Det er knapt kultur, men hvis du kan skape et kommersielt grunnlag for den, f.eks. som Perez Hilton, vær så god.
mai 25th, 2008 at 04:49
.. er enig med Lasse .. gi heller kunstnerlønn til de som legger puslespill på fritiden
bjorns last blog post..Trodde aldri jeg skulle høre visdomsord fra Rocky Balboa
mai 25th, 2008 at 23:17
Lønn for å blogge!!? Det ville blitt kostbart for Norge. Det er litt som med fotballspillere. “Alle” gutter skal bli proffspiller når de blir stor, og svært mange prøver seg. Bare et fåtall er dyktige nok til å kunne leve av det; og noen av dem lever fett. Det finnes noen med ekstreme evner innen skriving og skriftlig uttrykk. De blir da gjerne godt-selgende forfattere eller godt betalte skribenter i ulike aviser og blader. Det er ingen som kan forvente eller forlanger å kunne leve av en norsk blogg. Lagde selv en ny blogg nå denne helga (Kroatiabloggen). Moro å holde på med, og jeg har brukt noen timer på den de siste to dagene, men jeg kan ikke forlange at noen skal betale meg for det. Jeg blogger av fri vilje, og må ta den avkastningen det måtte gi.
Magnuss last blog post..Leilighet i Kroatia 4 - Pris
mai 26th, 2008 at 12:11
«Virker som du bør utvide tankegangen din litt hvis du mener det. Spør deg selv: Hva bidrar en puslespill-legger med av verdi til omverdenen, ved å legge puslespill? Og hva bidrar jeg og mange andre bloggere med av verdi til våre faste lesere når vi skriver i bloggen? Jeg får et veldig forskjellig svar i hvert fall.»
Jeg har ikke lest bloggen din, så den skal jeg ikke uttale meg om, men når det gjelder mange andre av oss bloggere, har vi nok gjort omverdenen en tjeneste dersom vi hadde gått over til puslespill-legging.
Men kommentaren min var altså et direkte tilsvar til argumentet om at fellesskapet skulle lønne bloggere _fordi de bruker mye tid på bloggen_. Lønn bør stå i forhold til andres behov for arbeidet som utføres, ikke tiden den enkelte bruker.
Og stort sett alle bloggene her i landet - min egen inkludert - er hobbyprosjekter som selvfølgelig kan være nyttige og interessante, men som er drevet av bloggernes behov for å utrykke seg mer enn samfunnets behov for det de skriver.
Gi heller de mest nedlastede artistene på Urørt kunstnerlønn, dersom det absolutt er noe behov for å utvide antallet mottagere av denne. Selv satser jeg på lønna arbeid, og så blogger jeg når jeg har lyst.
Lasse G. Dahls last blog post..We are in the harbour
mai 26th, 2008 at 17:14
Må være enig med Lasse. De fleste bloggere i Norge skriver på hobbybasis. Selv har jeg tre blogger, som jeg ikke oppdaterer hver dag. Skal man ha en anstendig inntekt som norsk blogger, må man daglig skrive svært mange poster på mange blogger. I tillegg til selve skrivearbeidet vil det gå med minst tre ganger så mye tid å markedsføre bloggene og postene. Over tid kunne man da kanskje ha fått et slags “gjennombrudd” for en eller flere av bloggene; men bare kanskje…
Magnuss last blog post..Fakta om Kroatia